sobota, 9 lipca 2016

Sztuka łączenia produktów

Natknęłam się na ciekawy artykuł w archiwalnym numerze "Sensu", a że ostatnie upały nie nastrajały mnie do pracy twórczej, dzisiaj będzie bardzo odtwórczo, ale mam nadzieję, że chociaż trochę ciekawie.

Pewne składniki w nieodpowiednich zestawieniach tracą swoją wartość odżywczą, są też zestawienia produktów, w wyniku których powstają szkodliwe dla organizmu substancje. Poniżej przedstawiam ciekawostki z zakresu sztuki łącenia pokarmów:


1. Do popijania ciasta drożdżowego nie wybierajmy herbaty! Teina zawarta w herbacie niszczy witaminę B1, której źródłem sa drożdże.

2. Herbata z cytryną. Liście herbaty zawierają dużo glinu, ale jeżeli zalejemy je tylko gorąca wodą, glin pozostanie w liściach, natomiast dodana cytryna spowoduje uwalnianie cząsteczek glinu. W herbacie powstanie wtedy nierozpuszczalny cytrynian glinu, który podejrzewany jest o przyczynianie się do choroby Alzheimera. Amatorzy herbaty z cytryną mogą odetchnąć z ulgą - można to obejść! Związek glinu nie powstanie, jeśli cytrynę dodamy do zaparzonej herbaty, z której wcześniej zostały usunięte fusy.

3. Sałatka z pomidorów i ogórków. To dość często spotykane zestawienie, jednak obarczone dużą wadą: witamina C w pomidorach jest niszczona przez askorbinazę - enzym zawarty w świeżym ogórku. Jedna łyżeczka soku z ogórka może zniszczyć witaminę C w czterech kilogramach pomidorów. Ogórki kiszone i konserwowe takich właściwości już nie mają.

4. Ryby morskie i warzywa krzyżowe (brokuły, kalafiory, kapusta, brukselka). Ryby morskie są bogatym źródłem jodu, tymczasem rośliny krzyżowe zawierają glikozydy, które łączą się z jodem i sprawiają, że nie jest on wchłaniany w przewodzie pokarmowym. 

5. Czerwone wino i mięso.  To też słabe zestawienie - zawarte w winie garbniki hamują wchłanianie żelaza z mięsa.

6. Kanapka z serem i pomidorem. Ser, zarówno biały jak i żółty, zawiera dużo kazeiny i wapnia. Jeżeli zjemy go w towarzystwie pomidora, wytworzą się kryształy szczawianów wapnia, które przyczyniają się do powstania choroby stawów zwanej podagrą lub dną moczanową. (A to moje ulubione zetawienie, niestety...)


Dla równowagi, kilka dobrych zestawień:

1. Produkty zawierające żelazo i witaminę C, która polepsza wchłanianie tego pierwiastka. Do dania z mięsem podać surówkę z czerwonej papryki lub popijać je sokiem z porzeczek albo pomarańczy. 

2. Wapń i witamina D. Żeby dostarczyć sobie witaminy D, możemy zjeść pastę z białego sera i ryby wędzonej, albo sałatkę z jajka na twardo i brokułów.

3. Magnez i witamina B6. Np. kasza gryczana z mięsem.

4. Napój "probiotyczno-prebiotyczny", stanowiący pożywkę dla dobrych bakterii w jelitach. Maślankę, jogurt czy kefir zmiksować z bananem, który zawiera składniki odżywiające dobroczynne bakterie obecne w przetworach mlecznych.

Artykuł powstał na podstawie wywiadu z Agnieszką Piskałą (diet coach, TUTAJ wiecej), która słusznie zauważa, że nawet w zaleceniach lekarskich dotyczących diet wspomagających leczenie różnych dolegliwości, wymieniane są produkty wskazane i niewskazane, ale zwykle nie mówi się ani słowa na temat ich łączenia.

Próbowałam rozeznać się czy jest wiecej takich ciekawych połączeń, ale nie znalazłam nic ponadto. Jeżeli przyjdzie Wam coś więcej na myśl, to koniecznie napiszcie w komentarzach!


90 komentarzy:

  1. Większość tych informacji znałam, jednak zaskoczyła mnie bardzo herbata z ciastem drożdzowym, o tym nie wiedziałam. No i chociaż czerwone wino i mięso coś nie tego, to jak tu nie popić pysznego steka ( a może steku?) równie doskonałym winem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, akurat te zestawienia są bardzo popularne. Cóż, jestem tu tylko odtwórcą i nie zamierzam polemizować z autorką :-)

      Usuń
  2. Jak dużo ciekawych informacji. Super, że piszesz o takich rzeczach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze takie rzeczy wiedzieć, a czy znajdą zastosowanie w praktyce?... ;-)

      Usuń
  3. O herbacie z cytryną słyszałam zupełnie odwrotnie, że to właśnie dodanie cytryny powoduje powstawanie tego związku. Chemikiem jednak nie jestem, więc nie będę się kłócić :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ej, ale ja właśnie pisałam o dodaniu cytryny...

      Usuń
    2. Napisałaś, że dodanie cytryny pomaga uniknąć problemów, a ja czytałam, że to właśnie dodanie cytryny je powoduje :)

      Usuń
    3. Ej, będę sie upierać. Napisałam, że można dodawać cytrynę, jeśli z herbaty usuniemy fusy. Przed chwilą sprawdziłam!

      Usuń
  4. Świetny post napisałaś, jak zawsze sporo interesujących wiadomości. :) O niektórych połączeniach czytałam, że są szkodliwe, ale nie wiedziałam o serze i pomidorach :) Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znałam te z cytryną i herbatą oraz pomidorami i ogórkami. Natomiast jestem zdziwiona, że to aż tak działa, w sensie, że jedna łyżeczka soku z ogórka. A przecież ogórki są bardzo soczyste. Pozdrawiam :-)

      Usuń
  5. W pomidorze jest tak mało witaminy c, że ja wolę zjeść pomidora z ogórkiem (bo bardzo lubię to połączenie), ale zagryźć papryką hehe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja czytałam, że duży pomidor pokrywa dzienne zapotrzebowanie witaminy C w 60%, a więc całkiem sporo, jak się wydaje. No i osobiście wolę pomidorki od papryki, chociaz to kwestia gustu :-) Tzn. paprykę też lubię, ale bardziej w jarzynkach, a nie na surowo.

      Usuń
    2. Ja też wolę pomidorki :) wierzę tym, którzy mówią i piszą, żeby przyjmować co najmniej 1 g wit C dziennie :) a nie około 90 mg jak podaja normy... więc tak czy siak przyjmuję suplementy :)

      Usuń
    3. I ja przyjmuję suplementy. Co prawda słychać głosy sprzeciwu przeciwko łykaniu pigułek z witaminami, ma to wcale nie działać, jednak kiedy włosy wypadają, to nic bardziej nie pomoże niż suplementacja witaminą H, na skurcze w łydkach magnez pomoże na bank :-)

      Usuń
  6. Znam. A informacje o herbacie z cytryna sprzedaje wszystkim znajomym dookoła ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co prawda jest tam sformułowanie "może powodować", ale może lepiej chuchać na zimno, tym bardziej, że wystarczy zmienić sposób przygotowania herbaty :-)

      Usuń
  7. Ogórek i pomidor, o tym słyszałam. Ale że kanapka z serem i pomidorem?? Dlaczego ;( Jedno z moich ulubionych połączeń. Herbaty z cytryną nie lubię, nigdy nie lubiłam, wolę wodę z cytryną. Tak czy inaczej masz całkowitą rację, dieta to tylko suche zapisy, a na powyższych przykładach widać jak ważne jest aby prawidłowo łączyć składniki. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie i ja pomidory z serem uwielbiam łączyć, a przecież nasze organizmy podobno mają intuicję. Czyżbym zupełnie jej nie wyczuwała?

      Usuń
  8. Hejka :) Jestem osobą słuchającą potrzeb własnego organizmu i czasami łączę przedziwne rzeczy ze sobą, ale odpukać dobrze na razie wychodzimy. :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To też wyżej napisałam - dlaczego tak bardzo ser i pomidory razem smakują mi? Prawie w każdej sałatce je mam.

      Usuń
  9. I tak chyba się nie wyrzeknę herbaty z cytryną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po co? wystarczy, że zaparzysz herbatę w czajniku i cytrynę dodasz dopiero do kubka ;-)

      Usuń
    2. ja uwielbiam herbatę zaparzam wyjmuję saszetkę dodaję cytrynę i miód:) mniam ale to raczej zimą

      Usuń
    3. Czyli robisz to idealnie, jak wynika z instukcji. Ten miód i cytrynkę to już do lekko przestudzonej herbatki, jeżeli dodatki mają zachować też walory zdrowotne - tak się naczytałam w mądrych artykułach :-)

      Usuń
  10. Sałatki lubię i często łączę ogórek, pomidor i ser(feta lub mocarella), jak tu zrezygnować:(
    Cytrynę lubię z gorącą wodą, kiedyś również z herbatą, ale teraz herbatę piję z mlekiem - nauczyłam się od Anglików.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że mnie jakoś to połączenie ogórka i pomidora rzeczywiście nie leży... Ale pomidory z serem to mój ideał smakowy. Chociaż pewnie Patryk ma rację - jeśli odżywiamy się zdrowo, prawidłowo, to taki mały minusik za bardzo nam nie zaszkodzi. Ostatecznie dzień w dzień nie wcinam pomidorów z serem :-)

      Usuń
  11. Ciekawy tekst, część takich połączeń znałam. Myślę, że ważne, aby wiedzieć o takich niekorzystnych połączeniach, ale też nie karcić siebie za to, jeżeli zdarzy nam się o nich zapomnieć. Staram się trzymać zasad dietetycznych, ale czasami robię wyjątki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie właśnie podejście podoba mi się - myślę, że w każdej dziedzinie życia najgorsze są skrajne postawy :-)

      Usuń
  12. Jeżeli nasza dieta jest bogata w różne składniki odżywcze i pokarmowe, to nie musimy aż tak podchodzić rygorystycznie do łączenia np. ogórków i pomidorów, czy ciasta drożdżowego i herbaty. W przypadku herbaty, to w pełni zgadzam się w 100%. Wiele badań naukowych potwierdza znaczący wpływ cytrynianu glinu na zdrowe człowieka, gdzie jest to potwierdzone w wielu publikacjach naukowych. Ja tam jednak wolę bawarkę niż herbatę z cytryną. Jeszcze można tutaj zestawić połączenie ziemniaków i jajek. Ziemniaki zawierają szczawiany, a jajka żelazo i wapń. Szczawiany wówczas powodują utrudnianie przyswajalności żelaza i wapnia. Nie mniej jednak takie zestawienie na obiad może być, jeżeli nasza dieta jest bogata w przeróżne składniki odżywcze. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo rozsądne podejście, jednak mimo wszystko, myślę, że warto być świadomym takich połączeń. Generalnie, zawsze lepiej być świadomym sytuacji :-) Pozdrawiam!

      Usuń
  13. Kurczę, najgorsze jest to ze akurat te zestawienia bardzo lubię 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, można powiedzieć, że co dobre to niezdrowe ;-) Szkoda, że nie miałam czasu bardziej zgłebić tematu, bo w to wino i mięso aż wierzyć się nie chce...

      Usuń
  14. A tak lubię ser żółty z pomidorem;)
    https://sweetcruel.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mozarella i feta? Też idealnie do pomidorów smakują :-?

      Usuń
  15. Ciekawe, ciekawe... O zdrowym odżywianiu chętnie czytuję, ale raczej fachowcem od żywienia jest moja siostra :) Serio z tym pomidorem i ogórkiem?! Jem tak od lat, na śniadanie i kolację - trochę mnie przybiłaś.

    Jaka ładna kuchnia na zdjęciu :)

    Ciepełka
    Martyna z dezawi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak pisałam na wstępie, tylko streszczam pewien wywiad, ale info o pomidorze i ogórku powtarza się w wielu innych artykułach, ja w to wierzę akurat ;-) Ale też na szczęście nie lubię tego popularnego zestawienia.

      Usuń
  16. Nie mogę przeboleć szkodliwości zestawienia sera i pomidora. To mój ulubiony zestaw :( I to zarówno w wersji z białym, jak i żółtym serem.

    Wszystko, co dobre jesr niezdrowe :/

    Pozdrawiam i w wolnej chwili zapraszam do siebie :)

    http://w365dnidookolazycia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No może nie wszystko, ale rzeczywiście dużo tego :-)

      Usuń
  17. O wszystkim słyszałam, ale nie wszystko stosuję - czasem łączę pomidory z ogórkiem, a jak zdarzy mi się zjeść kanapkę z serem to zazwyczaj jest ona też z pomidorem :)

    Bardzo podobają mi się talerze i kubki widoczne na zdjęciu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tych zestawień nigdy nie stosuję ogórka i pomidora (bo nie lubię) i herbaty z cytryną (ostatnio nie piję, ale kiedyś to była moja ulubiona). Resztę połączeń też stosuję, ale wiadomo, nie codziennie. W sumie cieszę się, że przeczytałam ten wywiad, bo dobrze o takich rzeczach wiedzieć :-)

      Usuń
  18. Tez kiedyś o tym czytałam, ale kto ma głowę pamiętać o tym wszystkim na co dzień. Jedyne co stosuję to nie łączenie ryb z tymi tam - kalafior itd. bo zwyczajnie nie mogę ich jeść nawet osobno.Nie wyobrażam sobie nie popić drożdżówki herbatą i to gorzką, spróbuj popić czym innym...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem tak. Kiedyś ten artykuł przeczytałam i prawie natychmiast o nim zapomniałam, ale ostatnio przeglądałam stare czasopisma przed wyrzuceniem i ponownie ten artykuł z marca 2014 wpadł mi w oko. I teraz jakoś się bardziej przejęłam ;-) Aż zaczęłam szukać w sieci informacji na ten temat, ale wyglada na to, że więcej nic nie ma...

      Usuń
  19. Wszystko, co dobre jest nielegalne, niemoralne albo powoduje tycie;)
    Pewnie dlatego niewiele osób na świecie stosuje prawdziwą dietę, niewielu jest wegetarian, wegan. Niewiele osób też nie łączy produktów żywnościowych, o których piszesz.
    Na łączenie jedzenia w ogóle nie zwracam uwagi, chociaż nie łączę różnych alkoholi, w przeciwieństwie do wielu ludzi. U mnie jest albo czysta wódka, albo piwo z butelki;)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O właśnie, o łączeniu alkoholi też warto wspomnieć, dzięki ;-) Nie wiem ilu ludzi o tym myśli, podaję to jako ciekawostkę, a nie przestrogę, nie uważam, żeby ktoś od takich rzeczy stracił zdrowie, ale jeśli czyjąś wolą jest uważać na takie połączenia to też na pewno sobie nie zaszkodzi. Pozdrawiam :-)

      Usuń
  20. Oj nie wiedziałam, że nie powinno się łączyć ryb z określonymi warzywami, a tak uwielbiam makaron z brokułami i tuńczykiem... Na całe szczęście udało się uratować chociaż herbatę z cytryną, nie wyobrażam sobie bez niej zimy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wg mnie własnie ryba i krzyżowe idealnie do siebie pasują smakowo... Znasz lepsze warzywa do ryby? Bo ja nie. Ale może trzeba będzie poszukać ;-)

      Usuń
  21. Witam!:) Blog o bardzo ciekawej tematyce, widać, że jesteś bardzo kreatywną osobą. Mój przysmak to właśnie kanapka z pomidorem ( malinówką ) i serem białym. Pojęcią nie miałam, że może to być jakieś złe połączenie.. cóż, trzeba ograniczyć, ale całkiem wyeliminować nie potrafię. Co do magnezu to staram się go brać regularnie. Pozdrawiam Cie serdecznie i zapraszam również na mojego bloga ( recenzentka-książek.blogspot.com)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :-) Też nie myślę całkowicie eliminować ulubionych połączeń, po prostu będę się pilnowała, żeby ie jeść tak za często. Osobiście uważam, że to może mieć wpływ, ale kiedy generalnie jemy nieprawidłowo, bo przecież nawet nawet osoba "przy ciałku" może być niedożywiona.

      Usuń
  22. Jedyne o czym wiedziałam, to o herbacie z cytryną. Co niektórzy myślą, że to zdrowe, ale w rzeczywistości tak nie jest.
    Ciasto drożdżowe popijam mlekiem - bo lubię - ale nic nie pisałaś , że jest to niewskazane.:) Czyli stwierdzam, że to dobre połączenie - chyba.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niczego więcej we wspomnianym artykule nie było :-) A z tą zdrową cytryną w herbacie, to też ludzie przesadzają, zazwyczaj plasterek cytryny wrzucają do gorącego napoju i oczekuja jakichś witamin, tak samo robią z miodem.

      Usuń
  23. O ogórku i pomidorze oraz herbacie i cytrynie wiedziałam, ale tym, że ser i pomidor to złe połączenie to mnie zaskoczyłaś. Biały ser z pomidorem jem codziennie :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo ser i pomidor jest pyszny, aż nie do wiary, że to złe, gdzie intuicja naszego ciała???

      Usuń
  24. Oj nie, moje kanapki z serem i pomidorem:( Może da się to jakoś zrównoważyć? (picie pokrzywy?)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie wiem... Zauważ, że to nie zabiera składników pokarmwych, a powoduje wytrącanie się szkodliwych dla nas związków.

      Usuń
  25. Kiedyś chyba w "Wiem co jem" Bosacka mówiła, że można dodawać cytrynę do herbaty ale tylko wtedy kiedy herbata jest w temperaturze pokojowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tu masz jeszcze, że herbata powinna być bez fusów :-)

      Usuń
  26. Niby wiem, a jednak warto sobie przypomnieć od czasu do czasu. Choć moje dzieciństwo to smak sałatki pomidorowo- ogórkowej... przeżyłam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie od tego się nie umiera, ale myślę, że warto wiedzieć :-)

      Usuń
  27. Kiedyś myślałam, że to przesadzone wymysły. Teraz jednak - sama po swoich obserwacjach widzę, że niektóre produkty łączą się ze sobą lepiej, inne gorzej. Muszę się wgłębić w temat :) Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uważam, ze warto takie rzeczy brać pod uwagę. Nie musimy od razu w kazdej dziedzinie byc ortodoksami i żyć na baczność, ale wiedza nie boli (chociaż bywa, ze zaboli ;-))

      Usuń
  28. Wszystko co lubię okazuje się niezdrowe:((((Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli sama jesteś zdrowa, to znak, że aż tak bardzo nie zaszkodziło :-) Pozdrawiam serdecznie również!

      Usuń
  29. Przydatne informacje, niektore znalam, ale wiekszosc jest dla mnie nowa. Jedna z najbardziej popularnych kanapek w wielu krajach to lisc salaty, szynka, ser zolty i pomidor, 2 kromki chleba, kanapka zamknieta. Teresa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm wiem.... Ale to "kryształy szczawianów wapnia" - brzmi groźnie :-)

      Usuń
  30. Żadnego z niekoniecznie zdrowych zestawień nie stosuję. Tak swoja drogą, kanapek z serem i pomidorem nie jadłam od wieków :) Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba jesteś pierwsza, która tu niczego nie żałuje :-) Pozdrawiam!

      Usuń
  31. Jedno z zestawień czasami, ale rzedko stosuję. Ser z pomidorem. Ostatnio jednak coraz mniej jadam chleba i sera również, więc dawno nei ajdłam tego zestawienia. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zawsze myślałam, że czerwone wino do obiadu z miesem to podstawa, a tu zonk :-)

      Usuń
  32. Kurcze, nastraszyłaś mnie tym pomidorem i serem - zwłaszcza, że ja bardzo często tak jadam.

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo ciekawy wpis :) Aczkolwiek z tym cytrynianem glinu i chorobą Alzheimera to takie bardzo bardzo duże gdybanie, bo na ten moment są znacznie mocniejsze dowody związane z beta-amyloidem i białkiem tau, a także obecnością allelu E4 (jako czynnik zwiększający ryzyko wystąpienia tej choroby).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję :-) Też zwróciłam uwagę, że zazwyczaj napisane jest "może powodować".

      Usuń
  34. Ale jak to nie łączyć pomidora i sera żółtego?! przecież to moje ulubione zestawienie;/ hmmm jesteś pewna, że te informacje są sprawdzone?;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, poczytałam na ten temat na różnych portalach, wszędzie się te informacje powtarzają, a dodatkowo sprawdziłam, kim jest owa Agnieszka Piskała i wyszło mi, że powinnam uwierzyć :-)

      Usuń
  35. Najważniejsze to nie dać się zwariować. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, skrajności są zbyteczne :-)

      Usuń
  36. łoooo matulo!!!! Kanapka z serem i pomidorem??? Szok! :P

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo ciekawe informacje. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  38. O tej herbacie z cytryną coś słyszałam i wiedziałam tylko, żeby najpierw zrobić herbatę, a dopiero później dodać cytrynę. Nigdy jednak nie wiedziałam, skąd to się wzięło. Za to mocno mnie Pani zaskoczyła herbatą z ciastem drożdżowym. Jako smakosz herbat wybieram je do wszystkiego i zawsze żyłam w przekonaniu, że wszystko można popić herbatą :)

    /troche-ironii.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  39. Myślisz, że od tej kanapki z serem i pomidorem można umrzeć? Czy tylko straszą? Bo teraz mam chwile zawahania przy kolacji.

    OdpowiedzUsuń
  40. A pizza - sos pomidorowy i ser, a wszelkie makarony z sosami pomidorowymi i posypane serem? Teresa

    OdpowiedzUsuń
  41. Ciekawy artykuł. Piękne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Ciekawy artykuł, kórtko i rzeczowo napisane. Nie wiedziałam, że nie można łączyć sera i pomidora, ale narobiłaś mi ochotę i idę zrobić kanapkę :)
    Uważam, że dobrze wiedzieć o takich rzeczach, ale nie ma co przesadzać. Kiedyś jedliśmy surowe mięso i było ok. Wiadomo, że surowe mięso 2 tysiące lat wcześniej to nie to samo co teraz, ale chodzi mi tu raczej o zdrowy rozsądek :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Ciekawy i ważny artykuł, pokazuje, że trzeba przy przygotowaniu posiłku uważności i wiedzy z Twojego Bloga, teraz będę uważna i dziękuję, że podzieliłaś się tak ważnymi informacjami i dziękuję też za komentarz
    pozdrawiam ciepło
    dobrycoach.bloog.pl

    OdpowiedzUsuń
  44. 2 i 3 znam :) i unikam. ALe o 6 - ce zapominam. Bo nie ma nic lepszego jak grzanki z serem i pomodorem prypiekane na patelni :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Nie słyszałam o pomidorze i serze, natomiast głośno ostatnio o mięsie i węglowwęglowodanach.

    OdpowiedzUsuń
  46. Ciasto drożdżowe tylko z mlekiem;)
    Resztę połączeń znałam, ale i tak jadam ogórki z pomidorem;p Witamina C jest łatwo przyswajalna i dostępna w różnych produktach, więc tym się akurat za bardzo nie przejmuję.

    OdpowiedzUsuń
  47. Magnez i witamina B6. Np. kasza gryczana z mięsem-to bedzie moje motto

    OdpowiedzUsuń
  48. Dużo przydatnych informacji, nie miałam pojęcia o herbacie, chociaż ja osobiście wolę dodać tylko miód, imbir lub syrop z malin do herbatki.

    OdpowiedzUsuń
  49. Myślę, że warto spróbować. Dobrze dobrana dieta to podstawa zdrowego stylu życia :)

    OdpowiedzUsuń
  50. Mój Boże, herbata z cytryną i fusami to mój ulubiony napój, podobnie jak ser z pomidorami.

    OdpowiedzUsuń