sobota, 31 stycznia 2015

Lekcje na trudniejsze chwile w życiu

Po książkę "Bóg nigdy nie mruga. 50 lekcji na trudniejsze chwile w życiu" Reginy Brett sięgnęło już pewnie wielu z Was. Ja swoją kupiłam w... Biedronce, jako nagrodę za bieganie (nagradzam sie za to, że udało mi się ruszyć tyłek z ulubionego fotela!) i po przeczytaniu z łezką w oku porównałam ją do balsamu na duszę.

Tak mi się lekcje Reginy Brett spodobały, że postanowiłam uwiecznić je na swoim blogu. Ponadto zgaduję (zresztą na własnym przykładzie), że wiele osób przegląda recenzje książek z myślą "muszę to kiedyś przeczytać", ale lista książek do przeczytania staje się z tygodnia na tydzień coraz dłuższa i po pewnym czasie stwierdzamy, że na zaliczenie wszystkich życia nam zbraknie. Stąd nieśmiała myśl, że może mój wpis komuś książkę zastąpi, a może wręcz zachęci do jej kupienia - nie streszczam tu dokładnie każdej lekcji, a jedynie dodaję swój zwięzły komentarz. 

Oto lekcje na trudniejsze chwile w życiu:

1. Życie jest niesprawiedliwe, ale i tak jest dobre. Dopóki żyjemy, zawsze możemy zmienić je na lepsze, los zawsze może się odwrócić więc nie warto rezygnować. A najwięcej na ten temat mogą powiedzieć osoby, które wygrały walkę z rakiem, albo inną ciężką chorobą.

2. Jeśli nie wiesz co dalej, po prostu zrób następny właściwy krok. Czasami trudno nam sobie wyobrazić swoje życie - jak chemy żyć, jaką pracę wykonywać. Czekamy w bezruchu, przerażeni faktem swej niewiedzy. A tymczasem życie jest/bywa jak jazda samochodem w nocy po nieoświetlonej drodze, za każdym przejechanym metrem odsłania się kolejny potrzebny nam widok. W życiu także po prostu należy zrobić pierwszy krok.

3. Życie jest za krótkie, żeby tracić czas na nienawić. Bo "słuszna" nienawiść którą czujemy, niszczy przede wszystkim nas - po cichu, dzień po dniu coraz bardziej, aż w końcu zapominamy, jak to jest cieszyć się z codziennych małych cudów. Brett radzi zacząć od wybaczenia, sama modli się za osoby na które czuje gniew, a czasami modli się, żeby mogła się pomodlić. A jeśli wybaczanie to radykalne! Polecam książkę "Radykalne wybaczanie" Colina C. Tippinga.

4. Nie traktuj siebie tak poważnie. Nikt poza tobą tego nie robi. Przypatrzmy sie sobie - czy nie za bardzo się spinamy? Nie traktujemy się zbyt poważnie? Po co to? Przecież nie musimy być idealni pod każdym względem, zamiast tego lepiej wyluzować i skupić się na tym co naprawdę ważne. Oczywiście, jeśli ktoś chce być idealny - jego sprawa, ale to strasznie męczące, a przecież z założenia nie przyszliśmy na świat po, żeby się męczyć.

5. Co miesiąc spłacaj zadłużenie na kartach kredytowych. Warto uzmysłowić sobie, które nasze zachcianki odzwierciedlają nasze potrzeby. Są proste i zdrowe wybory na poprawienie naszej kondycji finansowej. Rzucenie palenia, zaprzestania kupowania gotowych napojów, ograniczenie liczby przeglądanych czasopism (w kiosku oczy dużo biorą, a w domu zwykle przerzucimy strony i odkładamy na miejsce).

6. Nie musisz wygrać każdego sporu. Pozwól innym zostać przy swoim zdaniu. No i tutaj mam do powiedzenia tylko, że z racją jest jak z d..ą, każdy ma swoją. I dobrze.


7. Płacz w towarzystwie przynosi większą ulgę niż płacz w samotności. Łzy nie są oznaką słabości, a już na pewno uwalniają od napięcia. Zaś autorka przekonuje, że łzy wylane w samotności mają mniejszą moc niż wylane w towarzystwie bliskiej osoby. Pewnie mam jeszcze trochę pracy nad sobą przed sobą, gdyż płacz w towarzystwie jest dla mnie aktualnie nie do przejścia...

8. Możesz się rozgniewać na Boga. On to wytrzyma. Dla mnie osobiście wizja Boga - surowego władcy, jest nie do przyjęcia. Mój Bóg nie oczekuje ode mnie, żebym była tak święta, że aż nieludzka. Pozwala mi modlić sie wtedy, kiedy mam na to ochotę, oraz słowami, które naprawdę czuję. Nie sądzę, żeby Bóg oczekiwał ode mnie ofiar czy umartwienia. Mój Bóg to ktoś, kto wszystko zrozumie. Dla którego nic co ludzkie, nie jest obce.

9. Najważniejszym organem płciowym jest mózg. Co myślicie? Ktoś, kto opiera, odnajduje seksualność tylko w wyglądzie zewnętrznym, bardzo szybko może stracić satysfakcję ze związku. Nasze ciała zmieniają się pod wpływem starzenia i chorób i co wtedy? 

10. Bóg nigdy nie daje nam więcej, niż potrafimy udźwignąć. A ja staram się o tym pamiętać w trudnych chwilach, oraz o tym, że nic nie trwa wiecznie, a po nocy nadchodzi dzień.

11. Pogódź się z przeszłością, by nie psuła ci teraźniejszości. Przeszłość dla wielu z nas nie była łaskawa, ale ja osobiście zauważylam, że kiedy zbyt intensywnie ją rozpamiętuję, to wracają stare demony. Zacznijmy żyć chwilą obecną, a na pojawiającą się wątpliwoć, czy oby na pewno jesteśmy dość dobrzy, Regina Brett ma fajną podpowiedź: "Pomagaj innym uwierzyć w to, że oni są dość dobrzy", a stanie się cud. 

12. Twoje dzieci mogą zobaczyć, że płaczesz. Może wtedy staniemy się im bliżsi?

13. Nie porównuj swojego życia z życiem innych. Nie masz pojęcia co przyniósł im los. To prawda, słyszałam kiedyś powiedzenie, o chodzeniu w cudzych butach. Ci wszyscy uśmięchnięci i bogaci ludzie, którym niekiedy zazdrościmi, też mają swoje bolączki, niekiedy całkiem duże. Z drugiej strony pomyślmy, ilu ludzi może zazdrościć właśnie nam. A lekcja była też o nieudawaniu kogokolwiek, ale życiu własnym wspaniałym i niepowtarzalnym życiem, bo świat nie potrzebuje kolejnej Matki Teresy czy Ghandiego.

Cdn...


Przypominam, że 2 lutego (w najbliższy poniedziałek) obchodzimy
DZIEŃ POZYTYWNEGO MYŚLENIA!




77 komentarzy:

  1. Może kiedyś ją przeczytam....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakbyś nie dała rady - pozostałe lekcje też opiszę ;-)

      Usuń
  2. Wszystkie podpunkty są na wagę złota. Pozytywne myśli, są tym co mnie zawsze nakręcało:)) Myślę, że tego z powodzeniem można się nauczyć, po prostu trzeba sobie powiedzieć od dzisiaj przestaję jęczeć:)).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jęczeć i nie dać się natręctwu myśli, to też pole do popisu :-)

      Usuń
  3. Ciągle się zbieram do przeczytania tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra książka na słąbsze dni :-)

      Usuń
  4. Ja niestety czasem porównuję swoje życie do życia innych... Oczywiście mam wszystko czego mi potrzeba, ale cóż... Gdybym miała więcej to mogłabym zrobić więcej, pomóc czy cokolwiek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ostatnie stwierdzenie bardzo prawdziwe - więcej daje więcej możliwości. Byle nie popaść w pułapkę zachłanności ;-) bo to już męczy.

      Usuń
  5. Chętnie bym przeczytała tę książkę. Ma na pewno potencjał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autentyczności dodaje fakt, że autorka dużo w życiu przeszła, w tym wygraną walkę z rakiem :-)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Regina Brett napisała jeszcze "Jesteś cudem" i "Bóg zawsze znajdzie Ci pracę" :-)

      Usuń
    2. drugą czytam: gorsza.
      po trzecią nie sięgnę. raczej.

      Usuń
  7. Ciekawe rady, jedną na pewno stosuje non stop pierw spłata długów (kredyt, mieszkanie, prąd, gaz) a potem dopiero przyjemności...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczęlam się przyglądać swoim finansom i zauważylam kilka niepotrzebnych przecieków, których likwidacja nie ma nic wspólnego z umartwianiem się :-)

      Usuń
  8. Widziałam ją wiele razy, ale jakoś nie zdecydowałam się kupić.
    Każdy ma swoją rację...to prawda, ja kiedyś często starałam się ludzi przekonywać do swojego, teraz twierdzę, że nie warto. Bo człowiek i tak zostanie przy swoim, nawet jak zauważy, że jest w błędzie. Dlatego nawet jak ktoś pieprzy od rzeczy to zamiast negować, staram się wysłuchać z otwartym umysłem i zastanowić się czemu tak właśnie myśli. I rozmowy mają teraz znacznie przyjemniejszy przebieg niż kiedyś:)

    Mózg jest sexy, uważam tak od zawsze:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja kosztowała 9 zł, to jak kolorowy magazyn, żal było nie wziąć :-)
      Takie przekonywanie sie na sile jest strasznie stresujące, a czego jak czego, ale stresu sobie nie życzę. To źródło wszelkiego zła.

      Usuń
  9. Te rady są baaardzo dobre. :)
    Dobrze by było gdyby wszyscy się do nich stosowali, świat byłby lepszy i przyjemniejszy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko w tym cała zabawa, że nigdy nie ma tak, że wszyscy coś zrobią. Im większa grupa, tym więcej wyjątków :-) Stąd dużo pracy dla psychiatrów, psychologów, coachów itp.

      Usuń
  10. Spróbuję dotrzeć do tej książki.
    Dzień pozytywnego myślenia????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak :-D Lubię przyglądać się kalendarzowi świąt nietypowych ;-) A 9 lutego - Międzynarodowy Dzień Pizzy!

      Usuń
  11. Niestety też miałam skłonność do rozpamiętywania. Z czasem jakoś przeszło. Może się trochę też zmieniłam.
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z rozpamiętywaniem można łatwo skończyć po uświadomieniu sobie, że to właśnie ta czynność powoduje u nas doła :-)

      Usuń
  12. Cenne rady, książka warta przeczytania. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. To jedna z książek do której lubię wracać. Czasem otwieram ją na jakiejkolwiek stronie i czytam "moje przesłanie" na ten moment.

    Pozdrawiam Cię serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa pozostałych dwóch, ale z ksiązkami u mnie jest tak, jak wspomniałam na wstępie - lista jest byt dłuuuga....

      Usuń
  14. Wiele dobrych opinii słyszałam na temat tej książki.
    Teraz Ty w tak ciekawy sposób o niej napisałaś, że muszę ją przeczytać :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam! Doznania podczas czytania - bezcenne! Pozdrawiam :-)

      Usuń
  15. niedawno przeczytałam "Bóg zawsze znajdzie Ci pracę" tej autorki, jej poprzednie książki też mam zamiar przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też chciałąbym wszystkie :-)

      Usuń
  16. Właśnie szukałam tej książki, teraz jeszcze bardziej mi się podoba ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Historia autorki też piekna :-)

      Usuń
  17. __(░(¯`:´¯)░)DZIEŃ DOBRY
    _(░(¯ `•.|/.•´¯)░)
    (░(¯ `•.(█).•´¯)░░(¯`:´¯)░)
    _(░(_.•´/|`•._)(¯ `•.|/.•´¯)░)
    ____(░(_.:._).░(¯ `•.(█).•´¯)░)
    __(░(¯`:´¯)░░(_.•´/|`•._)░)
    (░(¯ `•.|/.•´¯)░░(_.:._)░)
    (░(¯ `•.(█).•´¯)░..
    (░(_.•´/|`•._)░
    ___(░(_.:._)`` _
    ♥ ¯~ ♥ ~ ♥ ~ ♥ ~ ♥ ~ ♥ ~ ♥~
    ♥~♥ Serce jest
    jak zegar:
    w każdej minucie,
    godzinie i dobie
    ♥~♥ myśli o drugiej osobie.
    I Ja o Tobie
    ♥~♥dzisiaj pomyślałam
    znowu tu wpadłam
    i napisałam ♥~♥

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzień pozytywnego myślenia... w poniedziałek? Nie da rady ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak w tym roku niefortunnie wypada :-P

      Usuń
  19. Widziałam tą książkę ostatnio w Empiku i mnie zaciekawiła. Póki co jeszcze jej nie kupiłam, ale myślę że jak nadarzy się okazja to się na nią skuszę :)
    Dzień pozytywnego myślenia.. 2 luty.. moje urodziny.. spróbujemy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to na pewno się uda! Wszystkiego najlepszego życzę :-)

      Usuń
  20. Sumując te wszystkie punkty można wysunąć jeden: człowiek nie jest istotą idealną. najważniejsze to włączyć na luz i się nie spinać. :)
    Co do książek. Mi się z miesiąca na miesiąc piętrzy stos nieprzeczytanych. I zamiast przeczytać jedne i dopiero kupić kolejne to nie... Kupuję, gromadzę a nie mam czasu na czytanie. :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też się piętrzą, a wczoraj kupiłam nową do kolekcji. Piętrzą się też czasopisma i tutaj powiedziałam "dość" nie kupię nic nowego póki nie przeczytam tych, które już mam!

      Usuń
    2. Całe szczęście czasopisma przestały mnie kręcić. :P To strata czasu w dobie internetu ;) A ile można zaoszczędzić kasy. Kiedyś kupowałam je masowo, aż spostrzegłam się, że trzy różne czasopisma mają takie same lub bardzo podobne tematy. Bez sensu.

      Usuń
    3. I tu musze (niestety) przyznać Ci rację. Niestety - bo jakiś sentyment do prasy w starym wydaniu pozostał...

      Usuń
  21. Raczej nie przepadam za tego typu lekturami, ale jeżeli komuś pomagają, to czemu nie? Odniosę się tylko do punktu 6, bo zauważyłam nawet na blogach, że mile widziane są tylko komentarze pozytywne, a każdy negatywny (żaden napastliwy, tylko głoszący odmienne zdanie od autora komentowanego tekstu) odbierany jest jako napaść. Fajnie by było jednak podyskutować i przedstawić swoje racje, poznać argumenty innych. Nie trzeba od razu zmieniać zdania, ale od poszerzenia horyzontów myślowych jeszcze nic nikomu się nie stało :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też jestem za dyskusją i zawsze się cieszę, kiedy artykuł kogoś zachęci do kreatywnej wypowiedzi, jednak obserwując niektóre dyskusje, odnoszę wrażenie, że dość często graniczą one z hejtem... Przebija agresja zarówno po obu stronach - bywa, że i sami autorzy bloga traktują odmienne zdanie komentującego z przewrażliwieniem.

      Usuń
  22. z każdą z tych myśli zgadzam się całkowicie. I niecierpliwie czekam na kolejne;)
    p.s. książki nie czytałam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno jeszcze coś za miesiąc naskrobię ;-)

      Usuń
  23. Warta przeczytania i wiele z tych myśli mi się podoba :) Jak gdzieś zobaczę to kupuję i czytam :) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i warte podkreślenia, że kobieta nauczyła się wszystkiego poprzez doświadczenia, chociaż mówi się, że cudze doświadczenia niewiele dają, najlepiej samemu dostać kopniaka...

      Usuń
  24. moje zycie moim..moje życie skarbem..moje zycie wyborem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie i dlatego je cenię i twierdzę, że nigdy nie wiadomo, jakie wspaniałości jeszcze na mnie czekają więc nie warto rezygnować :-))

      Usuń
    2. i zyczę Ci aby było tych cudnych chwil jak najwięcej!!!

      Usuń
  25. Chyba muszę nabyć tą książkę. Bo przecież wiadomo, że każdemu w życiu zdarzają się gorsze chwile, a domniemam, że przeczytanie tej książki akurat wypełniłoby czas, który trzeba poświęcić na leczenie ran.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście w trakcie czytania parę razy byłam tak poruszona, że nawet łzę nad swą marną przeszłością uroniłam :-)

      Usuń
  26. Tez musze pomyslec o jakims systemie nagrod dla siebie za wysilek wlozony w troske o zdrowie. Punkt 4. Nie traktuj siebie tak poważnie. Nikt poza tobą tego nie robi. sprawil ze poczulam sie lzej. Dziekuje i pozdrawiam serdecznie Beata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o te nagrody, to też skorzystałam z przeczytanej kiedyś rady, ale w moim przypadku się sprawdza :-) Pozdrawiam!
      Ps. No to wrzucamy na luz i stajemy się fankami filozofii środkowego palca ;-)

      Usuń
  27. no no nie czytałam, muszę popytać o nią !!!

    OdpowiedzUsuń
  28. książka raczej nie dla mnie, choć widać że ciekawie opisana to jednak wolę coś innego. A w biedronce można fajne pozycję upolowac:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, ja mam słabość do poradników ;-)

      Usuń
  29. Podoba mi sie ostatnie zdanie w punkcie 6-ym :),Mi osobiście najtrudniej było wprowadzić w życie pogodzenie się z przeszłością. Czekam na ciąg dalszy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to jest trudne, w mojej głowie też ni stądni z owąd, szczególnie o poranku, kłębią się myśli o przeszłości, które rozprasza budzący się dzień, bo wiem, że nie można im pozwolić tam zostać. Przeszłość po prostu minęła :-)

      Usuń
  30. Nie wiedziałem, że dziś jest dzień pozytywnego myślenia, ale fajnie, że taki jest:)
    Mądre te punkty. Mnie na przykład przez wiele lat męczyło to, by zemścić się na ludziach, którzy mnie skrzywdzili. Nie wiem, czy wybaczyłem, ale już nie szukam zemsty i staram się nie myśleć o innych źle ani życzyć im złego.
    Tak dużo łatwiej się żyje.
    Niektóre punkty realizuję, ale w innych trzeba jeszcze dużo poprawić.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może chęć zemsty u mnie nie gości, ale stronię od towarzystwa ludzi, którzy w przeszłości wyrządzili mi krzywdę, bo im się może moja gęba nie podobała albo coś w tym rodzaju. To taka naturalna samoobrona przed wampirami :-) Pozdrawiam!

      Usuń
  31. Punkt 10 powtarzam sobie zawsze, gdy wydaje mi się, ze jakiś problem mnie przerasta :) Czekam na więcej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, też o nim myślę w ciężkich chwilach i pomaga, jednak są też ludzie, dla których los jest zbyt ciężki do udźwignięcia... Dlaczego? Może nie znają tej "zasady"?...

      Usuń
  32. czytałam. KSiązka do mnie bardzo przemówiła! ;) Choć druga część owej autorki już znacznie mniej.. ;) Na prawdę podbudowuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze jest trzecia książka tej autorki: "Bóg zawsze znajdzie Ci pracę". Poczekam, aż pojawi się w mojej Biedrze ;-)

      Usuń
    2. ciekawy tytuł.
      Dzięki za poradę z tym olejkiem!

      Usuń
    3. Spróbuj, mam nadzieję, że u Ciebie też zadziała :-)

      Usuń
  33. Cóż jak pewnie wiesz, nie lubię książek tego typu ;-). Ale, o ile ktoś nie popada w skrajności, na pewno mogą pomóc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja z kolei bardzo lubię poradniki czy książki o rozwoju duchowym. Ale samo czytanie nic nie da, musimy jeszcze naszą wiedzę "przekuć na czyn", a wtedy świat naprawdę, co prawda powoli, ale się zmieni :-)

      Usuń
  34. Książkę zamierzam przeczytać jak tylko dostanie sięw moje ręce :)
    Moja wizja Boga jet chyba podobna. Nie wyobrażam sobie, żeby był gniewny i niedostępny. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wizja gniewnego Boga była chyba kiedyś potrzebna klerowi, który za jej pomocą trzymał w dyscyplinie swoje owieczki ;-)

      Usuń
  35. Właśnie się zastanawiałam gdzie ostatnio widziałam tą książkę.. już wiem :D
    Chciałabym ją przeczytać :D
    Punkt 8 utkwił mi szczególnie w pamięci. Czytam teraz książkę "Rozmowy z Bogiem" i to, co napisałaś pokrywa się z treścią książki, którą czytam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam "Rozmowy z Bogiem" - dla mnie to fantastyczna książka, są trzy tomy i medytacje do każdego z tomów i chyba jeszcze coś więcej... Nie będzie przesadą, kiedy napiszę, że właśnie "Rozmowy..." dały mi impuls do przewartościowania swojego życia.

      Usuń